Så här såg det ut i fredags när Pling hämtade upp sin splitternya bälta hos Velove och körde den till Plings terminal. Ett välkommet tillskott till flottan då antalet körningar har ökat kraftigt det senaste året! Bältan heter egentligen Velove Armadillo, men då kärt barn har många namn så kallas dessa fyrhjuliga cyklar med säte och fjädring helt enkelt bältor hos Pling.
Just denna har fått namnet B6 och då undrar ju såklart den nyfikne läsaren vilka cyklar som B1-B5 är! Så här kommer historien om Plings bältor!
B1
B1 var den allra första prototypen som Velove byggde, eller rättare sagt som Plings och Veloves medgrundare Johan Erlandssons pappa Börje byggde. Idén föddes i en jättediskussion på miljöforumet Ecoprofile och planen var att cykeln skulle kunna göras i både mobilitets- och logistikversioner. Den hade en komponentbudget på 5000 kr och byggdes av bondstål, gammalt skrot och och Biltemakomponenter. Alla förbluffades över den extrema, gokartliknande stabiliteten. Cykeln kompletterades strax med en semitrailer som Veloves grundare Dennis och Johan byggde, för rejäl lastkapacitet, och togs i bruk 2012. B1 är ofjädrad, så inte så bra i högre hastigheter, men är en cykel som både vi och Velove är extra nostalgiska kring, särskilt Johan som hade en fin tur till Köpenhamn på den! Togs ur bruk ett tag efter att B2 kommit.
B2
B2 var Veloves andra protototyp som togs i bruk 2013. Även den byggdes av Johans pappa Börje, och hade en en ganska radikalt annorlunda konstruktion, med en plåtbalja bak och hjulen på sidan för att få ner tyngdpunkten maximalt. Även McPhersonfjädring fram. Det är svårt att kalla B2 för en skönhet och den krävde väldigt mycket kärlek för att hållas rullande, men det var med den som vi insåg att det gick utmärkt att sätta en stor låda OVANFÖR hjulen och ändå ha fantastisk stabilitet. Varför är detta så viktigt? Jo, om man tar lasten ovanför hjulen får man maximal bredd på lastytan utan att hela cykeln behöver bli så bred. Samma princip som vilken lastbil som helst använder, dock ännu inte så många professionella lastcyklar. Summa summarum: Maximal lastkapacitet men använder i princip lika mycket bredd på cykelbanan som en vanlig cyklist. Smalare än trehjuliga familjelastcyklar till och med! B2 togs ur bruk när B3 kom.
B3
B3 var Veloves tredje prototyp, stod klar 2014, var ett stort kliv framåt och började nu likna dagens bältor. Denna gång hade Velove haft råd att anlita cykelingenjörer. Den har en ram som liknar B1:s, som ett fackverk där hjulupphängningarna fästs. Men nu med fantastisk fjädring med så kallade dubbla A-armar, samma princip som hittas i Formel 1- och rallybilar. Även hjul som fästs med en bult så att det går att använda reservhjul. Mycket välkommen feature hos cykelbuden för att ta bort punkastressen! Den fick leva ett tag in i B4 och B5:s liv tills det började bli svårt att hitta reservdelar till drivlinan, som har andra komponenter än dagens bältor.
B4 och B5
B4 och B5 kom ungefär samtidigt och var förseriecyklar. Nu är de synliga skillnaderna små jämfört med dagens bältor, består mest utav att de saknar kofångare och kedjeskydd. B4 och B5 har varit Plings trotjänare sedan 2015. Den ena av dem har alltid haft semi-trailer för maximal lastkapacitet och har gjort många legendariska transporter. Det var dock på tiden att de fick sällskap av en produktionscykel från 2019!
Leave a Reply