Pling Transport har av Energimyndighetens program “Demonstrationsprogram för elfordon” fått finansiering för att undersöka möjligheterna med att använda små containrar för citylogistik, för att öka förutsättningarna att köra mer gods med lastcykel. I projektet ingick också att jämföra energiförbrukningen mellan elskåpbil och elassisterad lastcykel.
Vi kommer återkomma till resultaten när det gäller själva containerhanteringen. När det gäller resultaten för energiförbrukningen så var skillnaden mellan elassisterad lastcykel och elskåpbil, för samma transportarbete (lätta budtransporter), förbluffande stor. Vi visste att det skulle vara stor skillnad redan innan testerna, men det var ännu större skillnad än vi trodde. Lastcykeln använde endast 6 % av energin som krävdes för skåpbilen för samma transportarbete, 0,23 kWh/mil jämfört med 3,6 kWh/mil. Det går också att formulera resultaten som att lastcykeln var 15 gånger energieffektivare.
Vår enda förklaring till den oväntat höga förbrukningen för elskåpbilen är att laddförlusterna annars inte räknas in i elbilens förbrukning, att ”tomgångsladdning” drar mycket el och att start-och-stopp-körning påverkar förbrukningen kraftigt negativt.
Om samhällets energieffektivitsmål eftersträvas även i citylogistik borde det vara mycket större fokus på att flytta över småleveranser till lätta, energieffektiva fordon. Detsamma gäller sannolikt även för korta resor i stan med personbil, både privata och professionella. Det finns även andra fördelar när motorfordon (även eldrivna) byts till lastcykel:
- Minskad resursförbrukning (Nissan elskåpbil 17 gånger tyngre än Armadillo lastcykel)
- Minskat buller (över 30-40 km/h dominerar däckbuller)
- Minskade partiklar (ca. hälften av PM10 från motorfordon är “non-exhaust”, alltså däck- och vägslitage m.m.)
- Minskat ytbehov
- Ansikten istället för fordon i stadsmiljön
Testets genomförande
Lastcykel och skåpbil körde fem olika sträckor (några av Plings vanliga rutter för lätta budtransporter), tre gånger vardera:
Vid test med lastcykel användes en Velove Armadillo med citycontainer. Cykelns batteri var fulladdat vid körningens början. Utomhustemperaturen mättes vid varje körning vid ett tillfälle. När körningen avslutats laddades batteriet under så lång tid som krävdes för att uppnå full laddning. Cykeln var lätt lastad med Plings vanliga buduppdrag (några backar bröd, 1-2 postbackar etc.).
Vid test med skåpbil användes en Nissan e-NV200. Bilens batteri var fulladdat vid körningens början. Utomhustemperaturen mättes vid varje körning vid ett tillfälle (cirka 7 grader vid testtillfällena). Under körning var bilens inomhustemperatur inställd på 20°C auto-läge, rattvärmen aktiverad samt bilstereon igång. När körningen avslutats lämnades bilen på laddning från arbetsdagens slut till efterföljande morgon. Bilen var olastad vid två testtillfällen och lastad med samma last som cykeln vid ett testtillfälle.
Voltcraft Energy Logger 4000 användes till mätning av den faktiska energiåtgången för batteriladdning. Digital hushållstermometer användes till temperaturmätning av utomhustemperaturen.
Hej – jeg er interesseret i Jeres Pling transport til København
OK, maila oss på info@plingtransport.se!