Under två veckor har Pling Transport deltagit i ett test med att få in gods till centrala Göteborg via Göta älv, där vi sedan distribuerat det. Paket från DHL har lastats i en 1 m3 container och körts in till Rosenlund. Vår egen video som förklarar hur det gick till:
Pressmeddelande från Lindholmen Science Park:
http://closer.lindholmen.se/nyheter/innovativa-transportlosningar-framtidens-tata-stader-0
Video från Lighthouse -Swedish Maritime Competence Centre
https://www.facebook.com/lighthouseSE/videos/1672703123026671/
I testet kördes också avfall på samma pråm.
Detta var ett allra första test som visade att principen med att använda container för citylogistik på vattenvägar fungerar. Vidareutvecklingspotentialen är enorm! Två steg som vi tror är viktiga är att:
- Gå över till flytbrygga och använda den som godsterminal (det finns plats på älven och det funkar bättre med båten)
- Använda en eldriven båt som är anpassad för ändamålet och kan ta mycket gods
Vi har själva, med hjälp av befälhavare Pierre Drackner, gjort en enkel principskiss över hur en sådan flytbrygga kan fungera (ja, det är för mycket folk i illustrationen och lite väl tighta radier för cyklarna…):
En flytande godsterminal behöver inte enbart ha kapacitet att ta emot smågods som lämpar sig bäst för distribution med cykel, det skulle också kunna vara tyngre gods som lämpar sig bättre för större fordon, t.ex. palldistribution.
Man kan också tänka sig kasettladdning av containrar om man vill att det ska gå lite snabbare vid omlastningen:
Även MoveByBike Stockholm har gjort en liknande principskiss av flytande godsterminal:
Jeppe på MoveByBike Stockholm är extra intresserad då han driver BÅDE cykelåkeri och elbåtsrederi!
Vi har tyckt att det varit väldigt spännande att få vara med i detta skarpa test, där jag tror att alla aktörer har lärt sig mycket och blivit inspirerade att ta nästa steg! Väldigt kul att se hur alla deltagande aktörer har jobbat tillsammans för att få det att funka. Citylogistik på vattenvägar kan vara precis den tysta, energisnåla lösning som vi vill ha i våra städer!
Brasil, quero um quadriciculo. Ficaria muito caro (R$) trazer para o Brasil, São Paulo, Cidade Município Tatuí.
Hi Junior, please see http://www.velove.se for information about the Armadillo cargo cycle.